Opłaty za parkingi prywatne - "mandaty" z parkingów prywatnych - czy płacić?

Parkowanie w polskich miastach i kurortach turystycznych od dawna budzi wiele emocji – zarówno wśród mieszkańców, jak i odwiedzających. Zróżnicowane przepisy, rosnące stawki oraz obecność zarówno miejskich stref płatnego parkowania, jak i parkingów prywatnych sprawiają, że łatwo się pogubić. Szczególnie latem, w popularnych miejscowościach nadmorskich czy górskich, pojawiają się również zagrożenia w postaci nieuczciwych „parkingowych”, podszywających się pod legalnych operatorów. Przyjrzyjmy się zatem szczegółowo temu zagadnieniu oraz przepisom je regulującym.
Parking prywatny - fot: tdrc shutterstock.com
Data publikacji: 2025-11-07 Parking prywatny - fot: tdrc shutterstock.com

brydzewska

Data dodania: 2025-11-07

Zacznijmy od ciekawego przykładu z Sopotu!


W Sopocie doszło do niepokojącego incydentu. Para niemieckich turystów zaparkowała swój samochód nocą w okolicach hotelu w centrum miasta. W pewnym momencie podszedł do nich mężczyzna, około 53-letni, który przedstawił się jako parkingowy i zażądał opłaty za postój. Gdy turyści odmówili zapłaty, mężczyzna w odwecie odkręcił jedną z tablic rejestracyjnych ich pojazdu i odszedł z nią.

Na miejsce szybko została wezwana policja, która dzięki sprawnej interwencji zidentyfikowała i zatrzymała sprawcę. 

Do zdarzenia doszło w rejonie ulicy Ceynowy, w bezpośrednim sąsiedztwie hotelu Sheraton, czyli w jednym z najbardziej uczęszczanych miejsc przez turystów. Czy to incydent odosobniony? Nie, policja potwierdza nasilenie podobnych prób oszustw latem. Fałszywi parkingowi często pojawiają się w sezonie nadmorskim w miejscowościach turystycznych. Ponadto

Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) otrzymuje liczne skargi nie tylko na oszustwa „parkingowych”, ale również na rosnące opłaty dodatkowe – często w wysokości 200–300 zł za rzekomy brak biletu parkingowego – jako nieproporcjonalne i budzące wątpliwości konstytucyjne. Dlatego tak ważne jest poznanie własnych praw. 


Przepisy dotyczące parkingów prywatnych w Polsce (stan na 2025 r.)


Parking prywatny różni się prawnie od miejskiej strefy płatnego parkowania (SPP). Poniżej znajdziesz najważniejsze przepisy i zasady, które regulują ich działanie. Podstawa prawna: umowa cywilnoprawna, a parking prywatny to teren prywatny lub komercyjny, na którym:

  • właściciel (lub zarządca) ustala własne zasady postoju,
  • użytkownik zawiera umowę cywilną – często milczącą, przez fakt wjazdu (zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego – tzw. dorozumiane zawarcie umowy).

WAŻNE: To nie są opłaty publicznoprawne – nie można mówić o "mandacie", tylko o karze umownej lub opłacie dodatkowej.


Wymogi legalności działania parkingu prywatnego


Aby pobieranie opłat i ewentualnych kar było zgodne z prawem, parking musi spełnić następujące warunki:

  • Jasne oznakowanie
  • Wyraźnie widoczne przy wjeździe tablice z regulaminem, stawkami, godzinami poboru opłat.
  • Informacja o właścicielu lub operatorze parkingu (nazwa, adres, NIP – forma działalności).

Regulamin parkingu prywatnego

  • Określa warunki umowy, w tym:
  • wysokość opłat i sposób ich pobierania,
  • ewentualne opłaty dodatkowe (np. za brak biletu),
  • sposób reklamacji.

Kara umowna za brak opłaty na parkingu prywatnym

  • Może być nałożona tylko wtedy, gdy:
  • została przewidziana w regulaminie,
  • regulamin był dostępny i czytelny,
  • użytkownik zawarł umowę (np. przez wjazd lub pozostawienie auta na oznakowanym terenie).

 "Mandaty" z prywatnych parkingów – co warto wiedzieć


Wezwanie do zapłaty (np. za szybą) NIE JEST mandatem – to roszczenie cywilne. Firma parkingowa nie ma prawa do egzekwowania opłaty przymusowo (bez wyroku sądu). Użytkownik ma prawo złożyć reklamację – i odmówić zapłaty, jeśli:

  • nie było oznakowania,
  • regulamin był nieczytelny lub nie był zaakceptowany,
  • kara była nieproporcjonalna (np. 300 zł za brak biletu na 10 minut).

Ramy prawne – co może zrobić gmina i co wolno „parkingierowi”?

  • Miejskie strefy płatnego parkowania (SPP i ŚSPP) SPP (zwykła strefa) – opłata do 0,15% minimalnego wynagrodzenia, czyli ok. 6,99 zł za pierwszą godzinę w 2025 r. 
  • ŚSPP (śródmiejska) – maksymalnie 0,45%, co daje nawet 20,99 zł za 60 min. 

Większość miast stosuje praktycznie stawki rzędu 5–7 zł/h; tylko nieliczne sięgają limitu 0,15%. ŚSPP dopiero zaczynają być wprowadzane (np. Wisła planuje je wprowadzić). Jednak zdarzają się kontrowersyjne przypadki, takie jak Kraków, który od 4 sierpnia 2025 wprowadził progresję stawek – np. w strefie A za 1 h: 9 zł, za 2 h: 10 zł, 3 h: 11 zł – a następnie 9 zł. Dla posiadaczy Karty Krakowskiej obowiązują niższe stawki OEM tug as 6 zł → 7 zł → 8 zł. 


Rekomendacje praktyczne dotyczące parkingów

  • Dla turystów: nie uiszczać opłat osobom bez oficjalnego identyfikatora służbowego. informować ochronę hotelową, recepcję lub policję o niepokojących próbach. Jeżeli tablica zostanie skradziona – natychmiast kontakt z policją (najczęściej odzyskują ją). Najlepszym wyjściem jest rezerwacja noclegu w Sopocie czy w domku w górach z parkingiem dla gości.
  • Dla właścicieli pensjonatów / apartamentów udostępnić gościom mapę parkingów miejskich i prywatnych – zaznaczyć regulamin, ceny, godziny opłat. rozważyć własny parking z ochroną i czytelnie umieszczonym regulaminem. Informować o środkach ostrożności (np. śruby przeciwkradzieżowe do tablic).
  • Dla samorządów i mediów publikować komunikaty dwujęzyczne ostrzegające przed fałszywymi parkingowymi, intensyfikować patrole w sezonie letnim w pobliżu turystycznych obiektów., przemyśleć wprowadzenie lub kontrolę stawek ŚSPP – i ich proporcjonalności.


Brak opinii - dodaj opinię

Komentarze

0/10